پنل ممبر و فالور بهتامدیا

وب اپلیکیشن Web Application

وب اپلیکیشن یا Web Application چیست؟

 

سلام به بهتامدیا خوش آمدید

 

وب اپلیکیشن یا نرم افزار کاربردی وب (Web Application به اختصار Web App) برنامه‌ای رایانه‌ای بر پایه مدل کلاینت – سرور می‌باشد که در مرورگرهای وب اجرا می‌شود. از جمله نرم‌افزارهای کاربردی وب می‌توان به فروشگاه‌های آنلاین، وب میل، سایت‌های ویکی، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و مدیریت تیم آنلاین، ابزارهای ویرایش آنلاین اسناد (نظیر واژه پردازها، ابزارهای پرزنتیشین و صفحات گسترده آنلاین)، ویرایشگرهای آنلاین تصویر و … اشاره نمود.

با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مختلفی از جمله جاوا، جاوا اسکریپت، سی اس اس، فلش، ایجکس و … واسط کاربری این اپلیکیشن‌ها به آنچه در اپلیکیشن‌های معمولی نصب شده روی سیستم عامل‌ها دیده می‌شود شباهت بسیاری پیدا کرده است. همچنین استفاده از تکنولوژی‌های اسکریپت‌نویسی سمت کلاینت امکان تجربه تعاملی با اپلیکیشن را بدون نیاز به لود مجدد صفحه برای کاربران فراهم می‌آورد. رعایت اصول و استانداردهای طراحی واکنشگرا نیز کمک می‌کند تا این اپلیکیشن‌ها روی صفحات نمایشگر با اندازه‌های مختلف، کاربردی و قابل استفاده باشند.

امروزه بسیاری از نرم افزارهای کاربردی (نظیر پیام رسان‌های Skype و WhatsApp، نرم‌افزارهای مجموعه Office و …) در کنار نسخه‌های قابل نصب دارای نسخه‌های تحت وب نیز می‌باشند. در مواردی که کاربر امکان نصب یک نرم افزار را ندارد (مانند رایانه‌های با دسترسی محدود شده) یا تمایل و فرصتی برای انجام این کار ندارد استفاده از وب اپلیکیشن‌ها می‌تواند گزینه‌ی کاملا راهگشایی باشد.

برخی از مزایای Web Application ها

بسیاری از اپلیکیشن‌های وب دارای قابلیت‌هایی هستند که مشابه با یک نرم افزار معمولی یا نسخه قابل نصب آنها می‌باشد. برخی از وب اپلیکیشن‌ها قادرند داده‌های خود را به صورت محلی روی رایانه کاربر یا روی فضایی ابری ذخیره کنند و از آن استفاده نمایند.

نرم‌افزارهای معمولی که نیاز به برقراری ارتباط با سرور دارند به طور محلی روی رایانه کاربر نصب می‌شوند. در صورتی که در سرور تغییراتی ایجاد شود که نیاز به تغییر برنامه نصب شده داشته باشد باید طی یک بروزرسانی این تغییرات روی برنامه محلی کاربر نیز اعمال شود. به علاوه این نرم افزار برای هر سیستم عامل و معماری متفاوتی باید دارای نسخه‌های مختلف باشد. این در حالیست که بروزرسانی یک نرم افزار کاربردی وب در لحظه میان کاربران منتشر شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازی به نصب روی رایانه کاربر ندارد (روی مرورگر وب اجرا می‌شود) و روی هر پلتفرمی نیز قابل اجراست.

حفظ یکپارچگی روی دستگاه‌های مختلف از جمله ویژگی‌هایی است که با استفاده از وب اپلیکیشن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. به عنوان مثال اگر از نسخه آنلاین یک واژه پرداز استفاده می‌کنید می‌توانید در منزل از طریق رایانه دسکتاپ یا تبلت خود روی همان سندی کار کنید که بخشی از آن را روی رایانه دفتر کارتان تکمیل کرده‌اید و روز بعد نیز آن را در دفتر کار خود پرینت کنید! و یا حتی سندی که توسط همکارتان ایجاد شده است را کامل کرده یا مورد بررسی قرار دهید.

بسیاری از Web Application ها به صورت رایگان عرضه می‌شوند. با اینحال سازندگان چنین اپلیکیشن‌هایی می‌توانند با درنظر گرفتن پلن‌های ماهیانه و سالیانه متناسب با ویژگی‌های مورد نیاز و مدت استفاده کاربر هزینه‌ای را از او دریافت نمایند. معمولا حفظ امنیت وب اپلیکیشن و داده‌هایی که توسط هر کاربر ذخیره می‌شود دارای اهمیت خاصی است که بخشی از آن بر عهده ارائه‌کننده سرویس آنلاین نرم افزاری خواهد بود.

موفق باشید

ارسال نظر