پنل ممبر و فالور بهتامدیا

شبکه اجتماعی توییتر

شبکه اجتماعی توییتر

سلام به بهتامدیا خوش آمدید

 

توییتر (به انگلیسی: Twitter) یک شبکهٔ اجتماعی و سرویس ارائه دهندهٔ میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۲۸۰ حرف، پیام متنی را که توییت (به انگلیسی: Tweet) نامیده می‌شود، ارسال کنند. توییت‌ها در ابتدا به ۱۴۰ حرف محدود شده بودند، اما در ۷ام نوامبر سال ۲۰۱۷، این محدودیت به ۲۸۰ حرف در هر توییت، به جز زبان‌های چینی، ژاپنی و کره ای، ارتقا پیدا کرد.

کاربرانی که در توییتر ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند توییت ارسال کنند، بازتوییت کنند و همچنین آن هارا لایک کنند اما کاربران ثبت نام نشده فقط می‌توانند توییت هارا مشاهده کنند. همچنین کاربران می‌توانند از طریق وبگاه توییتر، پیامک یا نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه به توییتر دسترسی داشته باشند.

توییتر در مارس ۲۰۰۶ به دست جک دورسی، «Noah Glass»، بیز استون و اوان ویلیامز ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر داشت که ۳۴۰ میلیون توییت در روز می‌فرستند و بیش از ۱٫۶ میلیارد جستجو در آن انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۳، توییتر یکی از ده وبسایت برتر در فهرست محبوب‌ترین وبگاه‌ها اعلام شد و همچنین، به عنوان «پیامک اینترنتی» توصیف شده‌است. از سال ۲۰۱۸، توییتر ماهانه بیش از ۳۲۱ میلیون کاربر فعال دارد. هچنین از سال ۲۰۱۵ تا به امروز، توئیتر بحث و اخبار گسترده‌ای را برای اطلاع‌رسانی سیاست‌های ایالات متحده به وجود آورده‌است. در حین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۶، توییتر بزرگترین منبع اخبار مربوط به روز بود که ۴۰ میلیون توییت مربوط به انتخابات ساعت در ساعت ۱۰ شب به وقت تهران(منطقه زمانی شرقی)ارسال شد.

توییتر با شعار «چه کار می‌کنید؟» (به انگلیسی: ?What are you doing) پا به میدان وب ۲٫۰ گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» (به انگلیسی: ?What’s happening) تغییر کرد. یکی از ویژگی‌های توییتر محدود بودن به تایپ تنها ۲۸۰ کاراکتر است. این دو شناسه به قدری نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیّت رسید. در توییتر افزون برفرستادن نوشتار می‌توان فیلم، عکس، و صدا نیز فرستاد. توییتر در لغت به معنی جیک‌جیک‌کردن است.

شرکت توییتر در سان‌فرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا است و نیز در بیش از ۲۵ کشور جهان دفتر مرکزی دارد.

رشد

در ژوئن ۲۰۱۱ تعداد کاربران این وبگاه از مرز ۲۰۰ میلیون نفر گذشت و تعداد ۲۰۰ میلیون توییت در روز به ثبت رسید. این عدد برابر با نوشتن ده میلیون صفحه کتاب در روز است یا برابر با نوشتن ۸۱۶۳ نسخه از کتاب جنگ و صلح اثر لئو تولستوی می‌باشد، خواندن این تعداد از توییت حدود ۳۱ سال طول می‌کشد و بلندی آن‌ها به روی هم برابر با ۱۴۷۰ فوت ارتفاعی نزدیک به برج تایوان در تایپه خواهد شد. شرکت توییتر رشد سریعی را تجربه کرده‌است. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۰۷، ۴۰۰٫۰۰۰ تویت ارسال شد، این رقم در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۰۸ به ۱۰۰ میلیون توییت رسید و در فوریه ۲۰۱۰ کاربران توییتر روزانه ۵۰ میلیون تویت در روز به این وب‌سایت فرستادند. در ژوئن ۲۰۱۰ در حدود ۶۵ میلیون توییت در روز که برابر است با فرستادن ۷۵۰ تویت در هر ثانیه به توییتر، ارسال شد. در ماه مارس ۲۰۱۰، بیش از ۷۰۰۰۰ برنامه‌های کاربردی برای توییتر به ثبت رسید تا ژوئیه ۲۰۱۱ بیش از یک میلیون نرم‌افزار برای توییتر توسط توسعه دهندگان نوشته شد که این نرم‌افزارها توسط شرکت توییتر تأیید و ثبت شده‌اند.
طبق آخرین آمار موجود در سال ۲۰۱۵ توییتر دارای بیش از ۲۸۲ میلیون کاربر فعال است. به تعبیر جالب دیگری اگر توییتر با تعداد کاربران موجود خود به عنوان کشوری اعلام استقلال کند، دوازدهمین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود. تعداد توییت‌های ارسالی توسط این کاربران در روز حدود ۵۰۰ میلیون توییت است. ۶۳٪ از برندهای دنیا حساب کاربری توییتر گوناگون دارند و حدود ۹۲٪ این تعداد بیش از یک توییت در روز ارسال می‌کنند که نشان دهندهٔ فعالیت آن‌ها و موفقیت توییتر در جذب بازاریابان و فعالان حوزه بازاریابی است. همچنین در سال ۲۰۱۵ توییتر به عنوان دومین شبکه مورد اجتماعی پر کاربرد برای حوزه B2B شناخته شده‌است. در نهایت اثر نفوذ تبلیغات در توییتر به سطحی رسیده‌است که طبق آمار اعلام شده، تبلیغات در این شبکه ۸ تا ۲۴ برابر فیس‌بوک، کلیک می‌شوند و این نکته به موفقیت توییتر در زمینهٔ تبلیغات آنلاین اشاره دارد.

وبگاه

وبگاه توییتر با نشانی twitter.com در دسترس می‌باشد، البته در بعضی از کشورها از جمله ایران و چین وبگاه توییتر برای کاربران فیلتر می‌باشد. برای پیوستن به این سایت باید نام، ایمیل، یک رمز عبور ۶ رقم به بالا و یک نام کاربری بیشتر از ۴ کاراکتر را وارد کرد. قسمت جستجو در نوار ابزار توییتر قرار دارد و در این قسمت می‌توان در میان توییت‌های فرستاده‌شده و کاربران جستجو انجام داد. در صفحه نخست توییتر، کاربران محبوب و پرطرفدار توییتر نشان داده می‌شود؛ و توییتر در این قسمت فهرستی از کاربران را دسته‌بندی کرده‌است.

ابزارها

یکی از ابزارهای توییتر پاک کردن حساب کاربری می‌باشد، با پاک کردن حساب کاربری تمام توییت‌های فرستاده شده به توییتر و تمام داده‌های کاربری پاک می‌شود و به مدت ۳۰ روز قابل برگشت می‌باشد. توییتر این امکان را به کاربران داده‌است که بتوانند صفحه پروفایل خود را با سلیقه خود طراحی کنند. در بخش طراحی صفحه شخصی توییتر به‌طور پیش فرض نوزده طرح را قرار داده‌است ولی کاربران خود می‌توانند با تغییر رنگ صفحه و همچنین قرار دادن تصویر در پس زمینه صفحه پروفایل شخصی، طرح دلخواه خود را طراحی کنند.

  • نوشتار

توییتر این امکان را به کاربران خود می‌دهد که در ۲۸۰کاراکتر نوشتاری را برای دنبال‌کنندگان خود بفرستند؛ که مهم‌ترین سرویس و ریشه‌ای‌ترین امکان توییتر به‌شمار می‌آید. کوتاه‌نوشت نام دیگری‌است که به نوشته‌های فرستاده شده به توییتر داده‌اند.

  • آوا

توییتر به معنای چهچهه یا آواهایی متناوب است؛ ولی بر خلاف معنای اسم توییتر، همواره در آن کوتاه نوشت می‌نویسند و خبری از آوا در آن نیست. در توییتر افزون برفرستادن پیام نوشتاری می‌توان نوشته را به صورت آوا هم فرستاد، با کمک وبگاه‌های وابسته به توییتر می‌توان این نوع توییت را برای دنبال کنندگان فرستاد. از جمله وبگاه‌هایی که این امکان را به کاربران توییتر می‌دهند chir.ps و audio Boo را می‌توان نام برد.

  • نگاره

در اوت ۲۰۱۱ توییتر امکان فرستادن مستقیم نگاره را به وب‌گاهش افزود، با افزوده شدن این امکان هر کاربر در توییتر دارای یک گالری از نگاره‌ها خواهد بود که در کنار پروفایل شخصی اش نمایش داده می‌شود افزون بر این در توییتر با استفاده از وبگاه‌های دوم مانند توییت پیک یا فلیکر می‌توان نگاره را هم توییت کرد.

موفق باشید

ارسال نظر